Monday, June 15, 2020

PERBEZAAN KAJIAN FACEBOOK DAN TWITTER

Kajian Facebook

1. Facebook ialah salah satu cara untuk berkomunikasi dan digunakan bagi tujuan pembelajaran tidak formal, tetapi ia bukan satu alat untuk pengajaran formal (Madge, 2009)

2. Ketika Facebook memegang kepentingan sosial dan peribadi, ia juga memainkan peranan penting dalam pembelajaran bahasa pelajar (Selwyn, 2007)

3. Faedah berinteraksi dalam bahasa tulen serta kesedaran sosio-pragmatik yang diperoleh melalui penggunaan kumpulan di Facebook (Blatter & Fiori, 2009)

4. Facebook membolehkan guru menyediakan hasil pendidikan konstruktif yang positif dalam pelbagai bidang (Pempek, 2009)

5. Facebook membenarkan guru berlatih pedagogi berbeza, mengikut minat terbaik pelajar (Hew, 2011)

Kajian Twitter

1. Pelajar mahasiswa mempunyai tabiat ketika menggunakan Twitter dalam kehidupan harian. Keputusan menunjukkan bahawa pelajar suka mengemas kini rutin mereka dan menyatakan emosi mereka dalam Twitter dan menggunakan bahasa yang sesuai dalam komunikasi  (Bicen & Cavus, 2012)

2. Mata pelajaran dalam kajian menggunakan Twitter supaya dapat melatih kecekapan komunikatif dan kebudayaan (Burau, Ullrich, Feng & Shen, 2009)

3. Bilangan tweet menjejaskan pemahaman tweet (Picard, 2011; Dll Himelboim., 2017)

4. Twitter telah memberi impak besar dalam meningkatkan kehadiran sosial (Dunlap & Lowenthall, 2009). Kajian juga mendedahkan bahawa pengguna Twitter menggunakan Twitter untuk bersosial pada waktu malam kerana kebannyakannya tinggal di rumah, maka melalui cara ini mereka dapat berkomunikasi dengan rakan-rakan yang lain. 

5. Elavsky, Mislan dan Elavsky (2011) bersetuju dengan Dunlap & Lowenthall (2009) dan mendakwa bahawa Twitter membantu mengurangkan percakapan tetapi lebih banyak maklumat akan diperoleh. 

Rujukan

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Eh!!! Media Sosial. Kuala Nerus, Terengganu. Penerbit: UMT

No comments:

Post a Comment