Wednesday, April 29, 2020

BBM3410Satu2020: Pengenalan Bab 2 Twitter dan Trend Terkini

PENGENALAN


Menulis cerita secara individu telah memberi kesan besar ke arah pelajar semasa proses penulisan. Cabaran seseorang individu ialah kurang keyakinan semasa menulis dan juga bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat mereka keberatan untuk menulis. (Normaliza Abd Rahim, 2014)

Pelajar lebih suka penglibatan terus dalam aktiviti agar mereka fokus pada proses pembelajaran bahasa. Adalah penting untuk mempunyai penglibatan terus dalam aktiviti bagi mengelak salah faham dalam pengajaran dan mengelakkan kebosanan semasa proses pembelajaran. (Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim, 2017)

***

Sewaktu seseorang menulis secara individu ia akan memberi impak yang besar dalam proses penulisannya. Hal ini kerana, individu tersebut akan berhadapan dengan cabaran seperti kurang keyakinan semasa menulis. Bukan itu sahaja, individu itu juga akan berasa keberatan ketika tulisannya dibaca oleh orang lain sehingga individu itu menunjukkan sikap yang negatif. Bagi pendapat kedua pula, para pelajar didapati lebih menyukai aktiviti yang melibatkan penglibatan langsung dalam proses pembelajaran bahasa bagi memastikan mereka kekal fokus. Penglibatan ini juga penting untuk menggelakkan salah faham dan timbulnya rasa bosan dalam diri pelajar. 



Rujukan 
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu

No comments:

Post a Comment